Konserter 2011

Har varit på 13 konserter i år, har varit så himla kul! Och då räknar jag inte ens med Popaganda. Mina 5 bästa konserter för detta år är:

1. The National @ Cirkus. Med pappa och Sofia. 01-03-11


Efter att fått höra att The National inte fått särskilt bra kritik för sin konsert i Malmö dagen innan sänktes förväntningarna lite när vi satt och väntade på Cirkus, och det kanske var därför blev jag tagen med storm. De var alldeles fantastiska, bra låtupplägg, scennärvaro, känsla. Det bästa var nog på "Mr. November" då Matt Berninger (sångare) klättrade upp på läktaren, över stolar (människorna som var i vägen fick resan på sig), längs hela läktaren och sjöng samtidigt,  hela Cirkus skakade. Han stod ungefär 3 meter ifrån mig och jag kan erkänna att jag blev ganska starstruck.


2. Arcade Fire @ Popaganda (Erikdalsbadet). "Själv" (Micke längre bak). 26-08-11

Jag kommer ihåg hur otroligt glad jag blev när jag såg att Arcade Fire skulle spela på Popaganda i år, och jag bestämde mig redan då att det inte var ett val att gå på festivalen utan ett måste. Att jag inte hade någon att gå med spelade ingen roll. Jag var tvungen att se detta band som är ett av mina favoritband. Även fast de inte spelade alla låtar jag ville höra var det otroligt bra och stort bara att se dem! Jag lyckades komma rätt långt fram genom att knuffas fram av andra och det var helt fantastiskt att få se och höra exempelvis "Neighbourhood #1 (Tunnels)", "Intervention", "Half Light II (No Celebration)" och "No Cars Go".


Serenades @ Södra Teatern. Med Lin. 26-05-11

När jag och Lin satt på tredje raden i Södra Teaterns konsertlokal och väntade på att Serenades skulle börja visste jag inte hur det skulle bli. De var ju bra var och en för sig, hur skulle det bli tillsammans? Men när de började med "Walking Home" behövde jag inte tvivla längre, det hördes redan då att det skulle bli underbart. Trots att konserten inte var lång alls, eftersom de bara hade en skivas material, så var det lika bra i alla fall. Det gjorde inte så mycket. De levde upp till sin sanna potential ändå. Tror att lokalen var en sak som gjorde att denna konsert blev så lyckad.


4. Paul McCartney @ Globen. Med pappa. 10-12-11

När jag såg att Paul McCartney skulle komma till Sverige tänkte jag inte så mycket om det. Jag älskar ju Beatles, men ändå. Men när pappa frågade om jag ville följa med tvekade jag inte en sekund. När vi satt och väntade undrade jag verkligen hur det skulle bli. Han skulle ju inte köra med John, George och Ringo, och han är ju trots allt 69 år gammal och rösten kan ju ha förändrats väldigt mycket. Men, när han kom ut på scen var det något väldigt speciellt. Där framme, den lilla figuren jag såg, var Paul McCartney. Det var stort bara det. Och när han körde Beatles låtar blev jag för första gången flertal gånger tagen och rörd, som på "A day in the Life" tex. Och när han sjöng för John! Beatles låtar har jag lyssnat på så himla mycket och betyderväldigt mycket, och dessutom är han en sådan viktig person i musikhistorien. Förutom det sjöng han fortfarande väldigt bra, imponerande! Rolig var han också.

5. Jens Lekman @ Södra Teatern. Med Johan, Micke, Magdalena och Cissi. 22-10-11

När jag skulle se Jens Lekman så mådde jag egentligen inte så bra, men det kändes som att jag skulle ångra om jag missade det. Och det skulle jag gjort! Även fast det bara var han och en trummis så njöt jag av varje minut. Ljudet var otroligt bra och jag satt och lyssnade på varenda roliga textrad han sjöng. Och hans berättelser var väldigt underhållande, till exempel om hur han väntat på Kirsten Dunst på en klubb i Göteborg men hon inte kom in för att hon inte fick gå före alla andra (fortsatt lång berättelse). Det var inte tråkigt en enda gång och väldigt stämningsfullt. Trots två instrument och en röst fyllde det lokalen perfekt. Det hade nog inte kunnat vara bättre.



Bubblare:
1. Foster the People @ Debaser Medis
2. Belle and Sebastian @ Cirkus
3. Lars Winnerbäck @ Cirkus

Andra konserter jag varit på:
- Band of Horses
- Okkervil River
- Sufjan Stevens
- Foo Fighters
- Urban Cone (på Sommar!)
- Gypsy and the Cat

+ Popaganda:
- Henrik Bergren
- The Go! Team
- Delorean
- Serenades
- Arcade Fire
- Urban Cone
- Syket
- Is Tropical
- Säkert!
- (Those Dancing Days)
- Jenny Wilson & Tensta Gospel Choir
- Midlake
- JJ
(- Junip)


Jag har haft så himla många bra konsertupplevelser i år. Är det någon stans jag verkligen trivs och är innerligt glad på är på en bra konsert.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback