Snön kom lite sent

Puh, äntligen inne och borta från kylan. Vilken tur att man har sin jacka så att man inte fryser ihjäl! Det är ärligttalat extrem kallt ute (eller så är det jag som är van vid värmen men ändå) och jag trodda nästan att mina ben skulle frysa ihjäl. Idag hade vi sovmorgon och jag kom i riktigt bra tid till skolan, en buss innan den jag skulle tagit. Så var det dags för första lektionen på tema-veckan! Den handlar om 1700-talet som kanske inte låter så jättekul men det verkar faktiskt helt ok. Inga läxor heller så det är ett stort plus! Först var det lite intro, om vad allt skulle handla om och så fick man veta inriktningarna man kunde välja:

Val 1. Mode - där det handlar om 1700-talets kläder. Man får besöka minst 1 museum för att söka inspiration och sedan kommer man designa en modekollektion och om man vill får man sy ett av plaggen till en Barbiedocka.

Val 2. Carl Michael Bellman - då kommer man lyssna, spela och kanske sjunga Bellmanlåtar, rita skisser av 1700-talföremål eller någon annan känd Bellmanplats och kanske för dem som vill dramatisera några texter. Man kan även göra en musikvideo till en Bellmanlåt, hur skulle den se ut?

Val 3. Mat, handel och kultur - där kan man bla. göra en matsedel, hur den kunde sett ut på 1700-talet. Eller kolla vad man gjorde på den tiden. Gick man på opera och lyssnade på musik? Och så kan man antingen klä ut sig och göra en dramatisering av maskeradbalen som Kung Gustav ||| blev mördad på. Sedan kan man också välja handel, hur de kom, vad det var för transport osv.

Val 4. Foto - vi jobbar med foto och framkallning dör vi dokumenterar 1700-taket i Stockholm.

Vilket skulle ni välja?

Sedan hade vi två teorilektionerna, den första var om mat, kultur och handel. Den var ok, lite halvtråkig. Sedan var det mode, som jag själv tyckte var ganska kul, vi fick rita hur klänningarna såg ut osv. Efter lunchen var det teori om Bellman projektet som också verkade helt ok. När det var klart skulle hela 8 Alfa kolla på film om Kung Gustav |||. Efter det fick man gå in till klassrummet brevid och välja det man vill jobba med + ett andra - och tredjehandsval. Så slutade vi!


Skulle behöva göra lite matte idag, efter som jag ligger mkt efter, eftersom jag var sjuk nästan hela förra veckan. Men det går säkert bra:)

Nu ska jag kolla lite på kläder på internet efter som jag är extremt shoppingsugen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback